top of page
Search
  • Writer's pictureBen van Tonder

Welke voordeel heeft lof aan God voor mij?

Psalm 147: “Hoe goed is het te zingen voor onze God, hoe heerlijk Hem onze lof te brengen!” Lof aan God goed? Lof aan God heerlijk? Echt waar? Ik mag misschien wel denken dat het niet goed kan zijn – wat heb ik eraan? Wat betekent het dan voor mij? Wat krijg ik ervoor? Vooral om God te prijzen als er iets misgaat? En als dingen niet gaan zoals ik wilde?

Maar God prijzen is niet hetzelfde als "dank u wel" zeggen. Het is méér dan dat: we prijzen God voor Wie Hij is! We prijzen God niet alleen omdat Hij dingen voor ons doet. Want dan gaat het meer om óns dan om God! We prijzen God voor God! Prijzen betekent waarderen. We bewonderen God! We zingen over zijn karakter; we zingen over zijn kenmerken!

Ik ben blij als God blij is, en Hij is blij als ik Hem prijs! God prijzen is mijn levensdoel bereiken! Zoals Paulus in Handelingen zegt: “In Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij.” Of in zijn woorden in Kolossenzen 1:16: “Alles is door Hem en voor Hem geschapen.” We maken daar deel van uit!

Denk even aan God. Welke kenmerken van Hem komen in je op? Maak een lijst in jouw gedachten. Is je lijst kort? Vul het aan uit de Bijbel! De Bijbel heeft 1 500 jaar van lof aan God. De Bijbel leert ons hoe we God moeten loven: de focus ligt op Hem; Hij krijgt de aandacht!


Hoor de woorden van de engelen rond te troon van God in de hemel:

Openbaring 4:8: “Heilig, heilig, heilig is God, de Heer, de Almachtige, die was, die is, en die komt.”

Openbaring 4:11: “U komt alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want U hebt alles geschapen: uw wil is de oorsprong van alles wat er is.”

Openbaring 5:13: “Elk schepsel in de hemel, op aarde, onder de aarde en in de zee, alles en iedereen hoorde ik zeggen: aan Hem die op de troon zit en aan het Lam komen de dank, de eer, de lof en de macht toe, tot in eeuwigheid.”

God zij geprezen!


36 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page